Přejít na obsah

Košík

Váš košík je prázdný

Článek: Kolik nás reálně stojí doprava?

Koľko nás reálne stojí doprava?

Kolik nás reálně stojí doprava?

Jsem mileniál a na internetu nakupuji skoro každý den. Ale jednu věc opravdu nesnáším. Vysoké náklady na dopravu.

Frustruje mě, když udělám objednávku za 25 eur a musím si doplatit dalších sedm. Objednávku dokončím, ale vždy při tom skřípu zuby.

Je to pro mě znak, že:

  • se velký e-shop snaží vydělat na každém kroku objednávkového procesu,
  • e-shop nemá schopný proces a vše dělá manuálně,
  • eshop nemá úspory z rozsahu a je to jeho reálný náklad.

V tomto článku se na to zkusím podívat optikou toho, kdo sedí na druhé straně.

Majitele e-shopu.

Jelikož nechceme dělat to, co se nám nelíbí, bez okolků přiznáváme:

Dopravu dlouhodobě dotujeme z vlastní kapsy

Ukázalo se nám, že lidé jsou ochotni za dopravu platit. Ale ne přeplácet. Proto jsme se našich zákazníků ptali, kolik je přijatelná částka za:

  • Osobní odběr
  • Zásilkovnu
  • Kurýra
  • Lokální doručení cyklokurýrem

A cenu jsme nastavovali podle toho. Skončili jsme takto:

  • Osobní odběr ZDARMA
  • Zásilkovna 2,90 eur
  • Kurýr 3,90 eur
  • Lokální doručení cyklokurýrem 3,90 eur
  • Dopravu do ČR 3,90 eur
  • Dopravu do zahraničí 3,90 eur

K tomu jsme ještě nastavili dopravu zdarma pro všechny, kdo nakoupí za více než 30 eur.

A trochu jsme to přestřelili.

Kolik nás to reálně stojí?

To, co platíš za dopravu, poštovné a balné, je ve skutečnosti cena za:

  • provoz skladového systému
  • nakládání s produktem,
  • zprocesování objednávky a zabalení produktu,
  • obalový materiál,
  • přepravní společnost.

Pojďme si to probrat postupně.

#1: Provoz skladového systému

Náš e-shop funguje na Shopify, který nás vyjde spolu s pluginy na vedení skladové evidence a tisk štítků pro dopravce asi na $500 měsíčně.

To znamená, že při zhruba 500 zásilkách za měsíc platíme zhruba 1 eur jen za to, že v Shopify vedeme skladovou evidenci a děláme z něj exporty pro dopravce.

#2: Nakládání s produktem

Za příjem na sklad platíme zhruba 5 centů za položku. Položkou se rozumí i obal nebo přílohy, takže to v průměru vyjde 20 centů na zásilku. K tomu je třeba připočítat ještě zrhuba 10 centů za skladné. Takže celá položka činí přibližně 0,30 eur .

#3: Zprocesování objednávky a zabalení produktu

Zde je systém jednoduchý, jelikož se jedná o variabilní náklad závislý na počtu položek v objednávce. Čím více položek, tím více platíme.

My máme v objednávce včetně příloh většinou 4-5 položek, takže za administrativu a balení platíme v průměru 1,30 eur.

#4: Náklady na obalový materiál

Dali jsme si závazek, že se do roku 2021 zcela zbavíme všech plastů. Ale nečekali jsme, že si tím tak velmi omezíme počet dostupných možností. Jakmile jsme aplikovali tento filtr, vypadlo nám 80 % dodavatelů.

Abychom zamezili poškození, vybrali jsme si kvalitní 3vrstvou kartonovou lepenku. Dobře se recykluje a je minimalistická podobně jako naše produkty. K ní jsme si nechali udělat papírovou pásku na míru.

Naše rozhodnutí se projevilo i na nákladech, protože se jen díky tomu zdvojnásobily. A průměrná cena obalu se vyšplhala na 60 centů .

#5: Náklady na přepravní společnost

To, že je to největší položka v rozpočtu, tě asi nepřekvapí. S ostatními podnikateli si na designových trzích na toto téma často postěžujeme.

Ale dokud nejsme na úrovni Martinusu nebo ostatních velkých hráčů, musíme akceptovat pravidla hry.

A ty jsou určeny následovně:

  • Osobní odběr u Cyklokurýra ... 1 eur
  • Cyklokurýr ... 2,98 eur
  • Kurýr DPD nebo SPS ... 2,98 eur
  • Odběrné místo Zásilkovna ... 2,50 eur
  • Náklady na zásilku do ČR ... 4 eur
  • Náklady na zásilku do zahraničí - Většinou v rozmezí 6 - 10 eur. A to mnozí ani nevíte, že taková zásilka do Norska nebo Švýcarska nás stojí i 15 eur.

A to ani nekomentuji navýšení ceny všemi dopravními společnostmi vzhledem k vánočnímu premiu zhruba o 1 euro.

Průměrně si 60% z vás vybere kurýra. A náš náklad tak bude v příštích minimálně dvou měsících zhruba 4 eura .

Kluci, ale to mi jaksi nevychází...

hmm to mi nevychází

Víme. Vždyť ani nám.

Proto jsme se odhodlali ke kroku, který jsme měli udělat už dávno.

Zvýšit poštovné.

Jaké jsou nové sazby?

  • Osobní odběr zůstává ZDARMA
  • Zásilkovna 3,90 eur
  • Lokální doručení cyklokurýrem 3,90 eur
  • Kurýr 4,90 eur
  • Doprava do ČR 5,90 eur
  • Doprava do zahraničí - 10 eur

Tímto způsobem podporujeme nejvíce ekologické alternativy na úkor kurýra, který má největší uhlíkovou stopu.

Stále jsme pod cenou, ale už ten rozdíl až tak nebolí.

I při takovém nastavení budeme na dopravě za rok předělávat více než 10.000 eur.

Pár slov na závěr

Kdybychom byli jinak hodnotově nastavení, už dávno si za dopravu ptáme 7 eur.

Stále nejsme velký e-shop, nemáme úspory z rozsahu jako velcí hráči.

Problém je, že jsme si všichni zvykli na dopravu zdarma nebo za 3 eura.
A ještě is doručením do 24 hodin.

Je taková doba. Nákupní očekávání spotřebitele nezměníme.

Ale chceme být tím, kdo poukáže na to, jak dnešní doba a nároky na fulfillment doléhají na malé e-shopy.

A jak jsme dlouhodobě pod cenou jen proto, abychom si my, mileniálové, dokončili objednávku.

Takže když se příště budeš dívat na nákupní košík v jiném malém e-shopu a za poštovné si zeptají méně než 7 eur, nezavírej web. Ale přispěj jim. Pravděpodobně jim to pomůže mnohem víc, než si myslíš.

...

Takových článků zde v nejbližší době přibude více.

Věříme, že ti i tím dokážeme změnit úhel pohledu.

Napsat komentář

Tento web je chráněn službou reCAPTCHA a vztahují se na něj Zásady ochrany osobních údajů a Podmínky služby společnosti Google.

Všechny komentáře jsou před zveřejněním moderovány.

Čti další zápisky

madebythe: zápisky, október, blog

#1 Říjnové zápisky

Věřím, že máš za sebou „negativní“ víkend. Víš jaký je čas? Ponděle. “Osmý den” mezi nedělí a pondělím. Ponděle vytváří prostor pro sebereflexi. 🤔 Dnešní ponděle je speciální, protože posíláme náš...

Více informací
#2 Novembrové zápisky

#2 Listopadové zápisky

Opět máme poslední pondělí v měsíci. Víš, co to znamená? Je čas na naše měsíční zápisky. Nejprve však děkujeme za řadu pozitivních zpráv, ale i nápadů na zlepšení. ---- ---- ...

Více informací